اخیراً برای کشورهای جامعه اروپا درباره تأثیرات رانندگی با چراغ روشن در روز بررسی های دقیق شده که طی این مطالعات « نقش قوه ادراک » به هنگام رانندگی با چراغ روشن در روز مورد توجه قرار گرفته است .
در پژوهش های مذکور تحلیل های آماری فن آوری جدید برای تهیه بهترین اطلاعات ممکن مورد توجه و بکار گرفته شده اند تا اطلاعات جامعی از تأثیرات کامل معرفی رانندگی با چراغ روشن در اروپا فراهم شود و در جهت حفظ بیشتر جان مردم و کاهش هزینه های جاده ای مورد استفاده قرار گیرد .
رانندگی با چراغ روشن به عنوان یک راه حل ، اصولاً برای استفاده کنندگان از جاده قابل درک نیست چون راننده اینگونه می پندارد که با کمی دقت ، می تواند به راحتی دیگر استفاده کننده ، جاده را در روز ببیند اما نتیجه تحقیقات نشان داده که قوه تشخیص افراد مختلف در ترافیک روز با بی عیب بودن ، فاصله زیادی دارد و در وضعیت کم نوری این حالت بدتر هم می شود .
در یک آزمایش جالب 8 درصد اتومبیل های موجود در یک محوطه باز از فاصله های تقریباً دور بدون چراغ روشن دیده نشده اند و در جاده های سایه دار و یا جاده هایی که وضعیت نور پشت سر باعث مشکلاتی در دید می شوند از وضوح و قابلیت دیدن اتومبیل هایی که دارای رنگ های محبوب هستند بسیار کاسته می شود .
با توجه به مطالعات دقیق انجام شده در تصادفات مشخص گردیده که عدم دیدن قطعی دیگر وسائط نقلیه علت بروز پنجاه درصد از تصادفاتی است که در حین روز بوقوع می پیوندد و در تصادفات تقاطع ها این میزان به هشتاد درصد هم می رسد .
مطالعات روانشناسی نشان داده که رانندگی با چراغ روشن نه تنها قابلیت دیدن خودروها را در جاده بیشتر می کند بلکه تأثیر بسزایی روی دید خودروهایی دارد که دچار ایرادی هستند و یا رانندگان آنها بطور مرتب و صحیح رانندگی نمی کنند البته مهم تر این است که تشخیص فاصله اتومبیل هایی که با چراغ روشن حرکت می کنند در مقایسه با اتومبیل هایی که با چراغ خاموش در حرکت هستند بسیار بیشتر است .
منبع : دوران تحصیلی در دانشگاه و سخنرانی های اساتید ، تجارب کاری و اجتماعی