حکیم عمر خیام نیشابوری

حکیم عمر خیام نیشابوری
  در مقاله شماره یک ذکر شد شاعران ایران که سبک و شهرت خاص دارند پنج نفرند که عبارتنداز فردوسی ، مولانا ، حافظ ، سعدی و نظامی گنجوی که آنها را پنج خداوندگار ایران نامیده اند . بعضی از بزرگان ادبیات معاصر خداوندگاران ایران را چهار شمرده اند و نظامی گنجوی داستان سرای بزرگ ایران را حذف کرده اند و بالاخره بعضی از بزرگان همان پنج خداوندگار را قبول …
ادامه مطلب

شیخ بهایی

شیخ بهایی
  نام او بهاء الدین محمد بن حسین عاملی فرزند عزالدین حسین عاملی لقبش شیخ بهایی و در 53 الی 75 سالگی منصب شیخ الاسلامی پایتخت در دوره شاه عباس صفوی را در اصفهان داشته است . او در سیزده سالگی از بعلبک لبنان که محل تولدش بود ، دوره سلطنت شاه تهماسب با خانواده به قزوین پایتخت صفوی در آن دوران مهاجرت کرد زیرا صفویان حامی شیعه اثنی عشری …
ادامه مطلب

خلاصه ای از زندگی سردار بزرگ ایران « آریوبرزن » از محققان جدید

خلاصه ای از زندگی سردار بزرگ ایران « آریوبرزن » از محققان جدید
  در سرزمین پارس در دوره هخامنشیان شهر پارسه یا استخر ، پایتخت ایران بود . در حوالی پارسه ( ایالت فارس ) شخصی متمول به نام هرمز که چند قطعه ده ، دام و تعداد 50 رأس اسب داشت ، زندگی می کرد و علاوه بر زندگی مرفه ، شخصیت منطقه ای هـم بـود . او بـا وجـود سن بالا زن نداشت . شبی خـواب می بیند کـه بـه …
ادامه مطلب

نقش حافظ در ادبیات ایران

نقش حافظ در ادبیات ایران
  بعضی از بزرگان ادبیات ایران ، حافظ را تجلی سه گوینده بزرگ یعنی خیام ، سعدی و مولوی دانسته اند . به گفته آنها حافظ فکر مأیوس و مغموم خیام ، روح پر شور و امید جلال الدین محمد بلخی و قریحه طربناک و غنایی سعدی را به شکل غیرقابل تحلیلی درهم آمیخته و ادب نوظهوری آفریده که نه خیام است ، نه مولانا و نه سعدی . مانند …
ادامه مطلب

آشنایی با نگارنده مقالات

آشنایی با نگارنده مقالات
 «  صحبت خودمانی مجله نرگسزار بهبهان با یکی از فرزندان بهبهان  »    1 : جناب آقای مهندس دادپور شما متولد چه سالی هستید ؟ اول مهر ماه 1328 حوالی مسجد جامع بهبهان . 2 : تا چند سالگی در بهبهان حضور مستمر داشتید ؟ تا سن 17 سالگی در بهبهان و در سال 1345 جهت دریافت دیپلم ریاضی به شهر شیراز رفتم . 3 : چه سالی وارد دانشگاه شدید …
ادامه مطلب

فصیح ترین و زیباترین اشعار شاهنامه در متن نامه سام به منوچهر شاه « زال و رودابه » - قسمت دوم

فصیح ترین و زیباترین اشعار شاهنامه در متن نامه سام به منوچهر شاه « زال و رودابه » - قسمت دوم
  در مقاله گذشته درباره زیباترین اشعار عاشقانه استاد سخن در رابطه با آشنایی زال و رودابه گفته شد . در این نوشتار درباره فصیح ترین متن نامه در شاهنامه از نظر ذکاوت ، خرد و باهوشی و حتی زیرکی برای تغییر نظر منوچهر شاه توسط سام نریمان و زال فرزندش سخن می گوئیم. پروفسور فضل اللّه رضا ، دانشمند فیزیک معاصر ایرانی – آمریکائی که با دقت اشعار را …
ادامه مطلب

رمز روئین تن بودن اسفندیار و دیگران در شاهنامه حکیم فردوسی

رمز روئین تن بودن اسفندیار و دیگران در شاهنامه حکیم فردوسی
  در مقاله های گذشته درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی گفته شد که حکیم در اشعار خود فرموده که اشعار مرا افسانه ندانید بخشی را با خرد و بخش دیگر را با رَمز بفهمید و مثال زدیم که منظور از دیو سیاه و سفید در شاهنامه افراد بومی متمدّنی بودند که در سرزمینی که بعداً ایران نامیده شد زندگی شهرنشینی داشتند که آثاری مانند چغازنبیل ، تپه سیلک کاشان و شهر …
ادامه مطلب

بحث محققان ادبیات ایران درباره مهمترین و معروف ترین غزل خواجه حافظ شیرازی - قسمت دوم

بحث محققان ادبیات ایران درباره مهمترین و معروف ترین غزل خواجه حافظ شیرازی - قسمت دوم
  در قسمت اول این مقاله ، درباره دو بیت ابتدای این غزل توضیحاتی از کل غزل و همچنین شرح کاملی در مورد معنی جام جَم و « سویدا »که خداوند در نهاد آدمی به ودیعه گذاشته است تقریباً بصورت مفصل صحبت شد . حال قسمت دوم را با ابیات بعدی با شرح کامل توضیح می دهیم :   مشکل خویش بـَـر پیر مُغـان بـردم دُوش       کُو به …
ادامه مطلب

بحث محققان ادبیات ایران درباره مهمترین و معروف ترین غزل خواجه حافظ شیرازی - قسمت سوم

بحث محققان ادبیات ایران درباره مهمترین و معروف ترین غزل خواجه حافظ شیرازی - قسمت سوم
  در قسمت دوم ، شما را با سه بیت دیگر از مهمترین غزل های خواجه حافظ آشنا کردیم و در این مقاله با شرح سه بیت آخر تفسیر محققان را درباره این غزل بصورت نسبتاً کامل به پایان می بریم .   گفت آن یـار کـَزو گَشت سَـرِ دار بلنــد       جُرمش این بود که اَسرار هویدا می کرد فیض روح القـُدس ار بـاز مـَدد فرمایـد      …
ادامه مطلب

تصوف از نظر بزرگان ادبیات ایران

تصوف از نظر بزرگان ادبیات ایران
  عقل مادرزاد کن با دِل بدَل                         تا یکی بینی اَبد را با اَزل   تصوف بطور کلی یک مکتب تربیتی است . بزرگان و محققان امروزی سفارش می کنند سعی کنید پایتان نلغزد و به آنهایی که ادعای پیری و مرشدی می کنند نَگْروید لذا توصیه می شود جوانان ما به تشکیلات رسمی صوفی گری نپیوندند و همین …
ادامه مطلب